Jak skutecznie dbać o kości?

Jak skutecznie dbać o kości?

Zastanówmy się czy jesień życia musi upływać pod znakiem osteoporozy - co możemy zrobić wcześniej, w sile wieku, aby uniknąć przykrości na starość?

Mleko i aktywność fizyczna

Okazuje się, że kluczem do zdrowych kości jest mleko. Zawiera ono białko, wapń oraz ważną witaminę D, która umożliwia wchłanianie wapnia do organizmu. Odbywa się to w obecności tłuszczu, dlatego najlepsze mleko ma jego zawartość w granicach od 0,5 do 2%. Całkowicie odtłuszczone mleko nie ma żadnej wartości zdrowotnej. Mleko zawiera wszystkie potrzebne kościom składniki. Należy pić codziennie co najmniej dwie szklanki tego płynu.

Równie ważna jest aktywność fizyczna, ponieważ ruch pobudza kości do odnowy. Codzienna gimnastyka wzmacnia serce, mięśnie, a także szkielet. Najlepszymi aktywnościami okazują się marsz, jazda na rowerze i pływanie (powinny trwać co najmniej pół godziny dziennie). Idealnie by było gdybyśmy ćwiczyli na świeżym powietrzu, ponieważ jednocześnie moglibyśmy uzupełniać w sposób naturalny witaminę D, która jest bardzo potrzebna kościom.

Osteoporoza

Osteoporoza rozwija się stopniowo przez wiele lat - do 19. roku życia powstaje ponad 90% masy kostnej i procesy tworzenia kości przeważają nad procesami demineralizacji. W okolicach trzydziestki dochodzi do odwrócenia - teraz z każdym następnym rokiem zaczyna ubywać masy kostnej. Wytrzymałość kości radykalnie się zmniejsza i w ten sposób wzrasta ryzyko złamań. Osteoporozą najbardziej są zagrożone osoby szczupłe. Co jeszcze sprzyja zachorowaniu? Palenie papierosów i nadużywanie alkoholu, a także w ogromnej mierze stres.

Jak się badać?

Badanie densytometryczne powie nam ile kości mamy w kości - polega ono na określeniu ilości pochłoniętego przez tkankę kostną promieniowania. Mierzy się gęstość tkanki kostnej w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, kości biodrowej i udowej. Dzięki takiemu pomiarowi można z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć ryzyko złamania w danym miejscu. Badanie powinny wykonywać osoby po pięćdziesiątym roku życia co 3 lata, a po sześćdziesiątym - co roku.

Leczenie osteoporozy należy do endokrynologów, ortopedów, ginekologów i lekarzy rodzinnych, a asortyment leków jest szeroki i lekarz powinien dobrać je indywidualnie do pacjenta. W przypadku stwierdzenia osteoporozy ważne jest, aby pozostawać pod stałą opieką lekarską.

Dieta w osteoporozie

Ważną częścią postępowania profilaktycznego i terapeutycznego jest prawidłowe żywienie. Poprzez odpowiednią modyfikację diety można wyraźnie zmniejszyć ryzyko pojawienia się choroby.
Pewne jest, że kości nie lubią alkoholu ani tytoniu, stąd w pierwszej kolejności te uciechy należałoby odstawić w kąt. Mała czarna kawa również nie jest obojętna dla zdrowia. Zawarta w niej kofeina nasila wydalanie wapnia z moczem. Dobrym pomysłem jest dolanie mleka do kawy, gdyż zawiera ono wapń, który jest głównym składnikiem kości.

Należy uważać z kolei na fosfor, ponieważ jego nadmiar w diecie osłabia kości. Z kolei magnez i cynk są bardzo ważnymi składnikami. Zwiększenie spożycia produktów roślinnych bogatych w cynk i magnez (takich jak kasze, ciemny ryż, gruboziarniste przetwory zbożowe) może mieć ważną rolę w profilaktyce osteoporozy.

Szczególną uwagę należy zwrócić na spożywanie soli, ponieważ nadmierne spożycie sodu (jej głównego składnika) powoduje zwiększone wydalanie wapnia w moczu. Przeciwstawne działanie ma potas, który zmniejsza wydalanie wapnia, dlatego też należy spożywać produkty będącego jego źródłem, jak warzywa, owoce czy soki owocowo-warzywne.

Jeśli potrzebujesz profesjonalnej porady dietetyka umów się na wizytę w poradni dietetycznej "DOBRY DIETETYK" w Rzeszowie. Zapraszamy również do czytelni na stronie noculak.dobrydietetyk.pl.

Opinie (0)
Dodaj swoją opinię
Twoja ocena ogólna:

Sukcesywnie z roku na rok jedną z niezwykle cieka...
Krioterapię można z powodzeniem stosować w przy...
Medycyna estetyczna w dalszym ciągu staje się co...
Masaż ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Dzię...
Botoks i kwas hialuronowy to pojęcia, z któ...
Mastektomia przez wiele osób kojarzy się w...